O ŽUPNIJI

Osnovni podatki

URNIK, KATEHETI IN GRADIVO ZA ŠOLSKO LETO 2022/2023

Uradno imeŽupnija Grosuplje
Naslov:Hribska pot 6, 1290 Grosuplje
Telefon:01 786 13 44
E-naslov:zupnija.grosuplje@rkc.si

Bančni račun:

SI56 0202 2009 2075 561 (NLB, d.d.)
Davčna številka:65805925
Matična številka:1231049000
Zastopnik:Martin Golob, župnik

Zgodovina

Grosuplje se nahaja dobrih 10 km JV od Ljubljane in je leta 2005 postalo mesto. Grosuplje se je začelo hitreje razvijati po letu 1894, ko je tukaj nastal železniški razcep proge Ljubljana – Kočevje in Novo mesto. Jedro starega, kmečkega Grosuplja z nekaj deset hišami se je razprostiralo na položni terasi desnega brega nekdaj poplavljajočega potoka, ki se je pred vasjo imenoval Veliki potok, ko pa je pritekel na vlažno ravnico, na kateri so nekoč rasli hrastovi gozdovi vrste dob (Quercus robur), pa je dobil ime Dobravka. Najstarejši ohranjeni zapis vasi Grosuplje je star skoraj 900 let. Grosuplje, nekdaj kmečka vasica ob cesarski cesti, je živelo od kmetijstva, predvpreganja konj čez strmi Stehan, drobnih obrti za domače potrebe in krčmarstva. Leta 1919 so tukaj zgradili tovarno vrvarskih izdelkov in platna, po letu 1945 se je razvilo gradbeništvo in kovinsko-predelovalna industrija, vse večji pa je bil tudi dotok novih priseljencev, ki so si tu ustvarjali svoje domove. Tako je današnje Grosuplje eno od spremljajočih naselij slovenskega glavnega mesta.

Na južnem od dveh gričkov so si naši predniki zgradili cerkvico, za zavetnika pa izbrali nadangela Mihaela, dokumentirano leta 1305. Kraj, v katerega so se po letu 1950 zlile bližnje vasi: Stranska vas in Jerova vas ter Perovo, je vse do leta 1964 spadal v župnijo Šmarje-Sap, vendar je od leta 1919 imel stalnega nedeljskega duhovnika, od leta 1929 pa stalnega krajevnega kaplana – ekspozita. Staro cerkvico so širili, obnavljali in prenavljali, leta 1972 pa poleg nje zgradili večjo, novo, moderno cerkev. Obe povezujejo zvonovi, ki se še vedno oglašajo iz starega zvonika.

Leta 1964 je Grosuplje postalo samostojna župnija, zavetnik pa je ostal nadangel Mihael. Novi župniji so se pridružile še podružnice Gatina iz župnije Žalna, Mala Stara vas iz župnije Polica in Spodnja Slivnica iz župnije Kopanj ter del Ponove vasi iz župnije Št. Juij pri Grosupljem.

Mozaik

»Bogoslužna umetnost ni umetnost galerije, ampak sestavni del bogoslužja. Zato mora vedno imeti obe razsežnosti: nekaj, kar nas prerašča, nekaj, kar je zunaj nas, nekaj, kar se pred nas postavi in se postavi s tako silo in s tako močjo, da se lahko začnemo tresti. Ali priznaš, ali ti je všeč ali ti ni všeč, ni pomembno. Maša, daritev, evharistija niso za naše okuse. Prihaja Kristus, tak, kakršen je, ne kakor bi ga mi sami radi. Enako je tudi v bogoslužni govorici umetnosti. Postavi se pred nas z nečim tako mogočnim, da ali to sprejmemo ali pobegnemo. Ampak bogoslužni jezik ni po okusu. Zato so podobe očiščene, preproste, skoraj otroško izrisane. Zakaj? Ker se izbriše vse, kar je detajlov, podrobnosti, ker to samo moti.«

Tako je med drugim dejal pater Rupnik pri otvoritvi novega mozaika. Ta mozaik je eden prvih njegovih večjih mozaikov.

Pogled nam pritegne mogočna podoba vstalega Kristusa, ki z ljubeznijo in usmiljenjem podaja roko človeku: Adamu in Evi. Rešuje ju iz žrela smrti. Jezus stoji v belem oblačilu v temnem obroču. Kosi kamnov so ravno na tem delu mozaika najbolj različnih velikosti in najbolj neurejeno razmetani po ploskvi. So izraz človekove slabosti, greha, teme, človekovih stisk, sovraštva, vojn, pokvarjenih odnosov med ljudmi. V to temo greha in smrti vstopa Jezus Kristus, Bog in Človek. Tudi on je namreč občutil vso človeško stisko, bolečino in smrt. Umrl je na križu in bil položen v grob. Vstopil je v kraljestvo umrlih. A ker je življenje, ga smrt ni mogla uničiti ali ustaviti. Ko je vstopil v temo, se je ta tema razbila. Odrešenik je vstal od mrtvih, podal roko rešitve Adamu in Evi in ju tako potegnil iz kraljestva smrti. V mozaiku je smrt prikazana kot velikansko žrelo, ki hoče uničiti vse, kar je živo. Toda to žrelo je sedaj odprto in se ne more več zapreti. To mu preprečuje Jezusov križ. Ena stranica križa je kot pot, ki vodi iz smrti v življenje ter predstavlja ljubezen do Boga. Druga stranica pa drži razklenjeno žrelo smrti in predstavlja ljubezen do bližnjega. Prizor deluje zelo dramatično, tako kot je dramatičen človekov boj s svetostjo in grehom ter boj med življenjem in smrtjo. Kristus je šel v predpekel, v to žrelo smrti ter rešil Adama in Evo. Rešil je človeka, mene, tebe, vsakega izmed nas. Eva se že oklepa Kristusa in zato je z eno nogo že v raju. Tudi Adama Kristus drži z močno roko in mu tako ponuja rešitev. Človek se mora te roke okleniti, če želi Božjo pomoč in rešitev iz stiske.

V mozaiku se nam Bog razodeva kot troedini Bog: Oče, Sin in Sveti Duh. Boga Očeta, tj. Boga stvarnika, predstavlja roka na vrhu mozaika. To je roka, ki ustvarja. Iztegnjena dlan pomeni, da oče samo daje. Nič ne ohranja za sebe. To je dlan, ki nas usmerja v življenje. Ustvarila je človeka in ga z očetovsko ljubeznijo želi spremljati v sreči na zemlji. Jezus nam je s svojim vstajenjem znova odprl pot k Očetu, hkrati pa nam je vrnil raj na zemljo. Če smo povezani z njim, potem lahko že v tem življenju okušamo dobrine in lepoto Božjega kraljestva. To ponazarja košček mozaika ob Jezusovi nogi, kjer so rožice in zelena trata, ki predstavljajo simbol izgubljenega in vrnjenega raja. Dobroto in velikodušnost Boga stvarnika predstavljata dva koša na levi in na desni, iz katerih padajo darovi. Na sredini, med Očetovo roko in sinovo glavo, so upodobljeni darovi Svetega Duha.

Sveti duh nas kot ogenj prečiščuje, ogreva, oživlja, nam daje moč in nam sveti na življenjski poti.